Inzichten
Johan Copermans, Senior Editor Headline Publishing, 24 Apr 2018

Dé trend voor 2018? Dieper en authentieker

De UBA Trends Day gunt je een felbegeerde blik in de toekomst. Hoe zullen consumenten, media en communicatie verder evolueren? Project Manager Sophie Coppens miste geen woord van de vele presentaties. Dé overkoepelende boodschap van de dag, Sophie? “Het tijdperk waarin alles ‘sneller, beter en goedkoper’ moest, is nu definitief voorbij. Vandaag zet je beter in op ‘dieper en authentieker’.”

Waarom verlangen consumenten naar ‘dieper en authentieker’? En hoe realiseer je dat als bedrijf? Sophie: “De antwoorden daarop vond ik in de uiteenzetting van David Mattin (Global Head of Trends & Insights of Trendwatching). Hij presenteerde vier globale trends.”

1/ Leve de oude waarden. Leve vertrouwen en ethiek.

De wereld kampt met een groot gebrek aan vertrouwen. De (fake) media, bankensector… zélfs ngo’s ontspringen de dans niet. Gevolg: ethiek, authenticiteit en waarden worden opnieuw de leidraad. Ook merken ontdekken de kracht van ethisch verantwoord activisme en de invloed die hiervan uit kan gaan. De picture perfect Instagram-influencers maken plaats voor influencers wiens méning belangrijk is (… en in lijn ligt met de waarden van je bedrijf).

Foto: Schrijver / genderqueer influencer Tyler Ford lanceert voor uitgeverij Conde Nast ‘Them’, een digitaal media platform voor de LGBT-gemeenschap. (Photo credits: Jody Rogac)

2 / Help de nieuwe volwassenen

Jongeren wonen alsmaar langer thuis, beschouwen bezit niet langer als een levensdoel, kiezen vaker voor deeleconomie… Kortom: het klassieke consumptiemodel, gestoeld op het vertrouwde demografische levenspad, werkt niet meer. Hokjesdenken is nu definitief passé. Maar: die switch in levensstijl opent ook nieuwe opportuniteiten. Een merk kan deze ‘nieuwe volwassenen’ de juiste ‘assisted development’ aanbieden, precies die producten, apps... die ze zoeken.

Foto: Geen keukenwonder? Deze Tasty One Top helpt je alle recepten uit de Tasty app te maken, stelt de juiste kooktijd in, regelt de temperatuur, …

3 / Maak virtuele diensten menselijk

Dat mensen alsmaar meer tijd doorbrengen (en zich laten leiden) door apps, is duidelijk. Opvallend: in plaats van koele, zakelijke assistentie wordt van de artificiële intelligentie in deze apps alsmaar meer menselijkheid verwacht. We willen geen assistent, maar een reisgezel die ons bijstaat. In 2020 zouden we meer gesprekken hebben met onze ‘bot’ dan met onze partner, zo voorspelt technologiebedrijf Gartner. Tijd dus dat de chatbots menselijker, empathisch worden terwijl ze ons door het leven leiden. KLM is een van de bedrijven die zich hierin onderscheidt.

Foto: De KLM-chatbot helpt je op een heel menselijke manier aan de vlucht die je zoekt.

4 / Je bedrijf is een glazen huis

De roep naar transparantie is oorverdovend. Mensen willen alles zien, alles weten en dankzij technologie of sociale media is dat ook mogelijk. Je bedrijf is een glazen huis, of je dat nu leuk vindt of niet. Wanneer je bedrijf een verandering doormaakt, bedenk je best vooraf hoe je dit in verhalen giet en met de wereld deelt. Mogelijk hebben die verhalen geen rechtstreekse link met de verkoop van je producten of diensten, maar ze bepalen wél de kijk van je consument.

Verder lezen? Kan hier.

Verder praten? Start hier.

 

Please update your browser

You’re using an older version of your browser. Please update to access our site and all our solutions, including our worldwide country risk assessments.

Update