Projecten
Johan Copermans, Editor in chief, Headline Publishing , 25 Apr 2018

Een magazine over een wagen die nog niet bestaat

Audi vroeg Headline Publishing om een magazine te maken over de Audi e-tron, de 100% elektrische wagen die pas negen maanden na publicatie van de band zou rollen. Extra moeilijkheid: er mocht voordien absoluut niets uitlekken over dit nieuwe Audi-paradepaardje. Onmogelijk? Toch niet. Zo pakten we het aan. 

Even verklaren: de Audi e-tron wordt bij Audi in Vorst gemaakt. De eerste exemplaren rollen in het najaar van 2018 van de band. Maar in januari 2018 was het Autosalon in Brussel: de perfecte plek om potentiële klanten warm te maken voor die nieuwe, elektrische wagen.

Headline stelde voor een ‘e-tron special’ te maken en hield hierbij drie motto’s voor ogen:

1/ Breng een uniek verhaal

We bezochten (in wereldpremière!) de Audi fabriek in Vorst en maakten er een unieke reportage. Tekst en beeld gaven lezers in primeur een voorproefje van de Audi e-tron. Bovendien gunden we ze een unieke kijk in het top secret productieproces.

2/ Onderbouw het thema

We maakten een bijkomend artikel waarbij we onder de motorkap van een elektrische wagen keken. Verder brachten we een stuk rond de algemene duurzame mobiliteitsstrategie van Audi – die verder reikt dan de e-tron. We stonden stil bij de oplaadmogelijkheden en sloten af met een stuk rond Formula E, waarin Audi wereldkampioen is. Zo belichtten we duurzaam elektronisch rijden langs alle kanten.

3/ Verhoog credibiliteit

Audi mag dan al sterk geloven in elektrische mobiliteit en de Audi e-tron, het is nog veel sterker als een onafhankelijke bron die visie onderschrijft. We praatten met onafhankelijk research bureau Climact, dat onder meer werkte aan een klimaatstudie voor de Europese Commissie. Als zij zeggen: “elektrisch rijden wordt de norm” is dat een pak sterker dan een promopraatje van het merk zelf.

Wat met het resultaat?

De call to action in het magazine miste zijn doel niet. De eerste snelle beslissers reserveerden meteen een Audi e-tron. Audi hergebruikte de content van het magazine in e-newsletters en op de online blog. En Audi AG, het hoofdkwartier van het merk in Duitsland, was in die mate opgetogen over de ‘top secret’ aanpak dat overwogen wordt om het verhaal internationaal te verspreiden.

Ook interesse om een special te maken, rond een nieuw product, een nieuwe dienst, een jubileum? Contacteer ons en we bekijken meteen wat mogelijk is!

Please update your browser

You’re using an older version of your browser. Please update to access our site and all our solutions, including our worldwide country risk assessments.

Update